از دست دادن وزن نه مصرف فیبر، با A1c بهتر در دیابت ارتباط دارد

8 ژوئیه 2020 - یک مطالعه کوچک و کوتاه مدت، در مورد بیماران دارای اضافه وزن مبتلا به دیابت نوع 2 ، نشان داد که مصرف کالری کمتر که منجر به کاهش وزنی در حدود 2 کیلوگرم شود، با کنترل بهتر قند خون نسبت به مصرف فیبر بیشتر همراه است.

محققان هشدار دادند که بیماران دیابتی به طور کلی فیبرهای غذایی بسیار کمتری را نسبت به دستورالعمل های سلامت مصرف می کنند، بنابراین این یافته ها به این معنا نیست که بیماران تلاش نکنند که فیبر بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

فلاویا ترامونتانا، دانشجوی دکترا در پردیس Bio-Medico در دانشگاه رم، اخیراً یافته های این مطالعه را در یک سخنرانی آنلاین در هشتادمین کنفرانس علمی انجمن دیابت آمریکا (ADA) ارائه داد.

وی گفت: اثر افزایش مصرف فیبر در رژیم غذایی برای بهبود کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 هنوز بحث برانگیز است.

بنابراین او و همکارانش، از 78 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 در پردیس  Bio-Medico، که همگی مشاوره ی تغذیه ای ماهانه برای یک رژیم غذایی با کالری پایین بر اساس توصیه های دستورالعملهای علمی دریافت می کردند، ثبت نام نمودند.

بیماران در سه گروه بصورت تصادفی قرار گرفتند: رژیم غذایی پر فیبر، مکمل فیبر یا هیچ یک (گروه کنترل). در ماه سوم، هر سه گروه وزن مشابهی را از دست داده بودند و کاهش سطح A1c آنها مشابه بود. برخلاف فرضیه محققان، مصرف فیبر با بهبود سطح A1c همراه نبود، اما کاهش وزن سبب بهبود سطح A1c شده بود.

ترامونتانا، گفت: مطالعه ی ما نشان می دهد كه محدودیت كالری به جای مصرف فیبر، و به دنبال آن كاهش وزن متوسط​​، عامل اصلی بهبود گلایسمی در بیماران دارای اضافه وزن مبتلا به دیابت نوع 2 است. با این وجود، اگرچه "افزایش فیبر در رژیم غذایی باعث کنترل بهتر گلایسمی در تحقیق ما نشد، اما ما نمی توانیم بگوییم که مصرف فیبر بالاتر در کاهش A1c مؤثر نخواهد بود.

بنابراین، به گفته ی ترامونتانا، "پزشکان و متخصصان رژیم های غذایی هنوز هم باید به بیماران دیابتی خود توصیه کنند که مصرف فیبر را افزایش دهند تا کیفیت انتخاب های غذایی آنها بهبود یابد."

دکتر اندرو رینولدز، دانشجوی فوق دکترا، از گروه پزشکی (Te Tari Whaiora) ، در دانشگاه اوتاگو در نیوزیلند، درباره این مطالعه گفت: نتایج حاصل از این کارآزمایی با شرکت تنها 78 بیمار، بعید است که مزایای مشاهده شده برای افزایش مصرف فیبر در مدیریت دیابت، از جمله کاهش وزن را که ما در مطالعه ی مروری و متاآنالیز 1789 بیمار مبتلا به دیابت یافتیم، رد کند( رینولدز 2019، ژورنال  Lancet ؛ 393؛ 434-445). ما نشان دادیم که بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 یا دیابت نوع 2 باید میزان فیبر در رژیم غذایی خود را تا 15 گرم در روز افزایش دهند و به 35 گرم در روز برسانند.

وی ادامه داد: سبزیجات، حبوبات، میوه های کامل و غلات سبوس دار همه منابع عالی فیبر هستند، وی ادامه داد: یک روش عملی برای افزایش مصرف فیبر جایگزینی محصولات تصفیه شده با غذاهای تهیه شده از غلات کامل است.

رژیم غذایی استاندارد در مقابل غذاهای پر فیبر یا مکمل اضافه شده است

ترامونتانا توضیح داد: غذاهای پر فیبر دارای شاخص گلایسمیک پایین هستند و با تأخیر در تخلیه معده سبب ایجاد سیری می شوند، بنابراین خوردن این غذاها منجر به کاهش پیک قند خون بعد از غذا می شود و بنابراین به بهبود کنترل قند خون کمک می کنند.

ترامونتانا و تیمش در یک مطالعه قبلی با بررسی 394 بیمار مبتلا به دیابت، دریافتند که میانگین دریافت فیبر در رژیم غذایی این افراد 19 گرم در روز است که بسیار پایین تر از توصیه های علمی و بالینی می باشد.

آنها دریافتند که کمتر از 17٪ از این بیماران حداقل مقدار فیبر توصیه شده ی روزانه توسط ADA (بیش از 14 گرم در 1000 کالری در روز) و کمتر از 1.5٪ آنها از حداقل فیبر توصیه شده ی روزانه توسط جوامع دیابتی ایتالیا (بیش از 40 گرم) را دریافت می کنند.

در مطالعه حاضر، محققان فرض كردند كه در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ، افزایش مصرف فیبر در رژیم غذایی كنترل گلایسمی را بهبود می بخشد و منبع فیبر (رژیم غذایی یا مکمل) ممكن است مهم باشد و موجب تفاوت در نتایج شود.

برای این مطالعه، از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 با سن 45 تا 80 سال و A1c بین 6.5 تا 8.5 درصد که تحت درمان با متفورمین بودند، ثبت نام شد. ​​متوسط سن بیماران 64 سال و متوسط A1c آنها 7.2 درصد بود. وزن آنها بین 79-82 کیلوگرم و شاخص توده بدنی آنها بین 29 تا 31 کیلوگرم بر متر مربع بود. آنها در روز 1867-2258 کالری و 17-23 گرم فیبر مصرف می کردند. همه بیماران 30 دقیقه جلسات مشاوره فردی با یک متخصص تغذیه در ابتدای مطالعه و هر 4 هفته یک بار دریافت کردند.

به افرادی که در گروه فیبر غذایی قرار داشتند، توصیه شده بود که در هر روز 35-45 گرم فیبر را از طریق خوردن سبزیجات در ناهار و شام و غذاهایی مانند نان سبوس دار و گردو دریافت کنند.

بیماران در گروه مکمل رژیم غذایی یک مکمل روزانه مصرف می کردند که حاوی تقریباً 10 گرم سبوس گندم به طور عمده نامحلول و فیبر پسیلیوم بود.

پس از 3 ماه ، بیماران در دو گروه پر فیبر ( نه در گروه کنترل) به میزان قابل توجهی فیبر مصرف می کردند. بیماران در هر سه گروه ، میزان کالری روزانه خود را کاهش داده بودند و در وزن و سطح A1C  ، افت مشابهی را تجربه کردند. متوسط سطح A1c آنها در 3 ماه به حدود 6.7٪ کاهش یافت و حدود 1.6 کیلوگرم از وزن خود را بطور متوسط از دست دادند.

ترامونتانا خاطرنشان كرد: "حتی كاهش وزن متوسط ​​در حدود 1.6 كیلوگرم در 3 ماه، با بهبود A1c همراه بود."

منبع:

https://www.medscape.com/viewarticle/933578